Droneteknologien er i rask utvikling, og regelverket oppdateres. Fra 2024 er det strengere krav for å kunne fortsette å fly i åpen kategori A2. Det innebærer at dronen jeg vil føre må ha en C2-klassifisering.
Rivende utvikling
Teknologien for ubemannet luftfart har vært i en rivende utvikling de siste årene, og det ser bare ut til å fortsette. Siden jeg begynte med drone-fotografering i 2019, har mye skjedd både på utstyrsfronten, og med regelverket man opererer under.
Jeg har i de fem årene som har gått benyttet en DJI Mavic 2 Pro drone, og den har levert bilder med en sterk teknisk kvalitet. Jeg har samlet noen av de beste bildene fra det første året i dette bildegalleriet.
Å fly drone har en rekke sikkerhetsutfordringer, og skadepotensialet kan være stort. Derfor er det utarbeidet et ganske strengt regelverk som alle droneoperatører har plikt til å følge.
I begynnelsen var regelverket nasjonalt, med tre kategorier kjent som RO1, RO2 og RO3. Etter hvert har man fått et felleseuropeisk regelverk å forholde seg til, noe som gjør det enklere å fly drone i EU-land. Men fortsatt finnes nasjonale særregler i noen land, så man må fortsatt passe godt på før man flyr.
I dag er det krav om registrering om man flyr en drone med kamera, uansett vekt. Registreringskravet gjelder også alle droner og modellfly med vekt over 250 gram, med eller uten kamera.
Jeg har utelukkende drevet dronevirksomhet i Norge hittil. Fra 2019 opererte jeg under RO1-kategorien, men i 2021 tok jeg nødvendige steg for å tilpasse meg det nye regelverket. Jeg flyr nå i åpen kategori, med underkategoriene A1/A3 og A2. De første krever at man gjennomfører et nettkurs og en netteksamen, mens for A2 må man ta eksamen ved en trafikkstasjon.
En ny luftens baron
De siste årene har flere overgangsordninger gjort det mulig å fly med den gamle Mavic 2-dronen i åpen kategori A2. Fra 1.1.2024 er dette ikke lenger tillatt, og den er nå henvist til flyvning langt unna folk og bygninger i underkategorien A3.
For å fortsette å fly i A2 må dronen nå ha C2 klassifisering. Dette er en av sju klasser fra C0 til C6, og inkluderer bl.a. krav om et system for fjernidentifikasjon. Dette innebærer at dronen kringkaster pilotens operatørnummer. Alle som er i nærheten av dronen kan da, via en app på telefonen, finne ut hvem som flyr den og hvor piloten står.
Det er også et krav at dronen er merket med pilotens eller organisasjonens operatørnummer. Nummeret får man fra Luftfartstilsynet ved registering på flydrone.no. Det er også lurt å ta med kontaktinformasjon som telefonnr eller e-post. Det hjelper eventuelle finnere dersom drone skulle havarere og du ikke selv klarer å lokalisere den.
I mitt tilfelle er arvtakeren til min Mavic 2 Pro etterfølgeren Mavic 3 Pro, for ikke å gjøre det altfor oppfinnsomt. Foruten fjernidentifikasjon har denne modellen en lavhastighetsmodus, et annet krav i C2-klassen. Den er også utstyrt med lys i henhold til nye krav.
Men heldigvis er det mer som skiller modellene fra hverandre. Det aller viktigste for meg er naturlig nok kameraet. Der forgjengeren hadde ett stk 24 mm Hasselblad kamera, er Mavic 3 Pro utstyrt med tre stk kameraer.
Hovedkameraet er fortsatt 24 mm, og av merket Hasselblad. Det har imidlertid en større og mer lysfølsom bildesensor, noe som gir merkbart bedre bildekvalitet i svakere lys.
Mavic 3 Pro har også et kamera med 70 mm objektiv, og et med 166 mm tele-objektiv. Disse kameraene har mindre sensorer, men i godt lys ser det ut til å fungere svært bra. Jeg har ikke fått testet disse i svakere lys enda.
Dronekameraet har flere ulike modus for panorama-fotografering, noe som gjør det enklere å fange videre perspektiver. Spesielt nyttig er vertikal-panoramaer, ettersom kameramodulen ikke kan snus 90 grader for å ta bilder i høykantformat.
Mavic 3 Pro har naturligvis et bredt utvalg av modi for video-filming, de fleste som kjøper drone er antakelig mest opptatt av det. Men som stillsfotograf er det ikke noe jeg har brukt mye tid på å utforske.
Jeg gleder meg til å utforske den nye dronens muligheter utover våren og sommeren som kommer. Den gamle blir beholdt som en backup, og kanskje benyttet når været er litt for tøft til at jeg tør fly den nye. Følg med på nyhetsoppdateringer på Facebook-siden min, eller se etter nye innlegg her på nettsidene.
Publisert 13.04.2024. Sist oppdatert 13.04.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.